چگونه وسواس شستشو را درمان کنیم؟

در صورت پذیرش درمان، قدم اول با شکستن چرخه وسواس شستشو آغاز می‌شود و در ادامه از رویکردهای چند وجهی برای درمان وسواس شستشو استفاده می‌شود. برای درمان این اختلال از روش‌های درمان روانشناختی، درمان دارویی و در موارد حاد درمان پوستی استفاده می‌کنند.


درمان روانشناختی

درمان روانشناختی با بررسی افکار منفی بیمار شروع می‌شود. در این مدت، روان‌درمانگر افکاری را بررسی و شناسایی می‌کند که موجب شروع چرخه وسواس شستشو است. در طول دوره درمان، بیمار به صورت گام به گام روش پذیرش خود و افکار خود را یاد می‌گیرد.


فرد مبتلا به وسواس شستشو نحوه مواجهه با ترس و اضطراب خود را از روان‌درمانگر می‌آموزد تا بدون انجام رفتارهای اجباری این ترس و اضطراب را خنثی کند. 

درمان دارویی

اگر وسواس شستشو حاد باشد، علاوه بر درمان روانشناختی از درمان دارویی هم استفاده می‌کنند. در دوره اول از داروهای SSRI برای یک دوره سه ماهه استفاده می‌شود. داروهای فلوکستین، پاروکستین و سرترالین از انواع دارو‌های SSRI هستند که در ابتدای درمان دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرند.


ممکن است داروها یا دوز آنها به صلاحدید پزشک تغییر کنند. هدف از این کار اثربخشی بیشتر یا جلوگیری از بروز عوارض دارو است. برای دستیابی به نتیجه مطلوب لازم است دوره درمان دارویی به صورت کامل طی شود. قطع دارو بدون دستور پزشک یا امتناع از خوردن آن به دلیل بهبود ظاهری، می‌تواند منجر به تشدید وسواس شستشو در فرد شود.


علت ابتلا به وسواس شستشو

علت مشخصی برای وسواس شستشو وجود ندارد. با این حال نمی‌توان تاثیر عوامل بیولوژیکی و محیطی را نادیده گرفت. انواع وسواس، بیماری‌ها و اختلالات روانی می‌توانند ریشه موروثی داشته باشند. علت آن، وجود تفاوت‌هایی در مغز افراد عادی و افرادی است که در خانواده، سابقه این بیماری‌ها را داشتند.


البته این تفاوت‌ها به طور قطعی اثبات نشدند؛ اما با این نتیجه اسکن‌ها و تحقیقات چنین چیزی را به صورت ظاهری به نمایش می‌گذارد. عوامل محیطی، عواملی هستند که در یادگیری فرد تاثیر بسزایی دارند. برای مثال در کودکی، فرزند از والدین خود تقلید می‌کند؛ به همین علت احتمال دارد با تقلید از والدین بیمار خود، به اختلال وسواس شستشو مبتلا شود.


https://silverbookco.com/

[ بازدید : 2 ]

[ شنبه 27 آبان 1402 ] 16:45 ] [ admin ]

[ ]

تابلو دکوراتیو نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) بیگ بلاگ دانلود فیلم هندی کاهش حجم عکس ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس لباس خواب پلکسی رنگی giraffeplanner برسادیس
دانلود فیلم امیر نظری آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری وی موبایل ال تی پارت summer mocktails خرید ملک در دبی Why is Persian food good کلروفیل چیست تابلو دکوراتیو
بستن تبلیغات [x]